Boekenweek opent op bijzondere wijze

UTRECHT – Met een luid applaus wordt reclamemaker en kunstenaar Erik Kessels bedankt voor zijn overdonderende presentatie. De reclameman heeft de aanwezigen in Selexyz Broese (Utrecht) heeft een bijzondere opening van de 76e Boekenweek gegeven.

Het boekenweekessay is dit jaar van zijn hand, in samenwerking met schrijfster Christine Otten. In ‘Good Luck’ nemen Kessels en Otten je mee naar een gefantaseerd verhaal bij foto’s. Op een markt gekocht en zonder verhaal.

Onder de noemer ‘In Almost Every Picture’ publiceert Kessels al jaren familiekiekjes met bijzonderheden. Deze familiekiekjes zijn op markten terecht gekomen en Kessels ziet hier opmerkelijke ‘verhalen’ in.

Het boekenweekessay is dit jaar ook in een speciale verpakking verkrijgbaar, met parfum. Samen met een zogenoemde ‘Neus’ zijn Kessels en Otten op zoek gegaan naar de geur uit het boek. Dit heeft geresulteerd in een wereldprimeur. Een boek in taal, beeld en geur.
Ademloos luisteren de voornamelijk jongeren naar de meester van de kunst. Vooral het stuk waarin de projecten van de reclamemaker worden beschreven spreken tot de verbeelding. Door middel van de geprojecteerde posters en filmpjes komt het verhaal tot leven. “Zie je wat we hebben geprobeerd uit te drukken?”, vraagt hij aan niemand in het bijzonder. Toch mompelt bijna de hele zaal instemmend.

De anekdotes maken veel los. Vooral bij het voorbeeld van het Hans Brinker Budget Hotel. Dit was de allereerste opdracht voor Kessels en zijn compagnon. Zelf zegt hij over het hotel: “Toen ik er voor de eerste keer kwam was het een slecht hotel, nu nog steeds eigenlijk.” Een schaterlach gaat er door de zaal. Met pretoogjes vervolgt Kessels zijn verhaal. “De enige kwaliteit is de eerlijkheid. Daar zijn we mee aan de slag gegaan.”

Deze manier van spreken kenmerkt de stijl van de avond. Een lach stijgt er regelmatig op van de toehoorders. Met subtiele grapjes krijgt Kessels de hele zaal met zijn verhaal mee.
“Heel bijzonder”, verteld een vormgevingstudente achteraf. “Hij is heel bekend in het reclamevak. En deze presentatie liet zijn gedachtenstroom heel mooi zien.” Een andere dame staat bijna vooraan in de rij om haar pas gekochte boek te laten signeren. “Deze kans kan ik toch niet laten schieten? Een signeersessie van Erik Kessels! Ik ben nu nog meer fan van zijn werk.”

Opvallend is de de zin “normaal is deze foto niet bijzonder, maar als je hem uit zijn context rukt is het ineens een heel mooie foto”. Deze zin geeft de kern aan van de presentatie. Kessels denkt buiten de gebaande paden, en zoekt een nieuwe stijl. Of het nu gaat over het uitbrengen van een reclamecampagne, of het inrichten van een galerie. Er zal altijd een bijzonder punt inzitten. “Ik houd van (amateur) foto’s die niet zijn gelukt. Het zijn vaak de mooiste foto’s, terwijl de maker het niet doorheeft.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *